Oblast digitálního marketingu je sama o sobě velmi dynamicky se rozvíjející disciplínou. Co se týče nástrojů, poznání, ale také, a to není úplně typický pohled, i v oblasti jazyka. Ve svém žargonu velmi často vytváří novotvary, počešťuje anglické výrazy či různě ohýbá technické termíny.
Některé z těchto slov se uchytí víc než jiné, rychle se šíří a stanou se z nich tzv. buzzwords.
Jde o výraz, který představuje spojení slov buzz a word. Obvykle se nepřekládá a vyjadřuje módní termín, který se často používá, aby člověk ukázal svoji kompetenci, působil dojmem, že je v obraze, prostě aby vypadal, že je cool, a že se vyzná. Z buzzwordu je jen malinký krůček ke klišé. A to je přesně ono! Slova, která každý používá, protože jsou IN, ale zároveň jsou velmi často nadužívána a používána i tam, kam vůbec nepatří.
Pokusila jsem se o takovou mini hitparádu klišé v (online) marketingu.
- Storytelling (vyprávění příběhů): Ultramega brutální marketingové zaklínadlo. Příběh se cpe úplně všude, i tam, kde mu to nepřísluší. Můžete si dopřát v restauraci chleba s příběhem za 200 korun, anebo, jak nabízí Google Trends, „objevit, jak Google data můžou být použity k vytváření příběhů“. Tak schválně: dnešní (28. 1. 2021) Google Trends uvádí tato nejvíc hledaná slova: Plaga, amygdalin, Portugalsko, Demi Moore a vysvědčení. Trochu výzva udělat z toho příběh!
- Sexy (erotický, svůdný): Původně se tím asi myslelo, že je nějaké téma (produkt) atraktivní. Ale v současnosti se běžně setkáváme s pojmy „sexy kuchyň“ nebo „sexy robot“. Nic proti individuálním sexuálním preferencím, ale svůdný spolupracující robot? Au!
- S přesahem (myšleno, že věc má širší souvislosti): Třeba podnikání s přesahem – když podnikáte a zároveň tím řešíte nějaký sociální či enviromentální problém. To zní dobře, že? Ale co si přestavit pod inzerátem: „Hledáme účetního s přesahem“? Nevím, kam až by tedy měl pan účetní sahat?
- Autenticita: Mantra velké části seberozvojových praktik. Být autentický je jistě cool. Ale osobně budu mnohem raději, když pokud se například v Temelíně nedejbůh něco semele, Dana Drábová to bude mít pěkně pevně v rukou, než aby se autenticky nervově hroutila a sebezáchovně utekla.
- Přidaná hodnota (něco navíc): Třeba když jste na schůzce na Teamsech a neděláte si u toho manikúru, ale pěkně posloucháte. Pak to má tu správnou přidanou hodnotu. S přesahem😊
- Nejlepší verze sebe: Tím se asi myslí, že máme žít a vypadat nejlépe, jak to jen jde. Až moc výkonové, ne? Co když zrovna moje dnešní válení se s horkou čokoládou sice není moje nejlepší verze sebe sama, ale z dlouhodobého hlediska má na moje psychické zdraví velice blahodárný vliv? Možná i lepší než nejmenovaná kosmetika, která má toto nic neříkající klišé jako hlavní slogan své reklamní kampaně.
- Wording: Dneska už se neříká, že je to dobře napsané, nebo že to se text opravdu povedl. Řekněte: „To má rare wording“ a budete za hvězdu (anebo za blba, podle toho, komu to říkáte).
- Customer centric: Pravidelný buzzwordový teror. Myslí se tím, že se nesoustředíme na produkt/službu, ale na zákazníka. Amen. Selským rozumem se tím řídí každý příčetnější obchodník už několik tisíciletí. Dnes je customer centric approach omílaný ze všech stran a povinný stejně jako ketodieta či pravidelná desinfekce rukou.
- Content: Vše, co tvoříme a vždy jsme tvořili v marketingu, texty, weby, fotky. Akorát teď se tomu říká kontent a mluví se o tom pomalu jako o nové, supermoderní vědecké disciplíně. Kontent manažeři, kontent specialisti, konference o kontent marketingu. Pokud na poradě nevíte, co říct, řekněte: „Potřebujeme dobrý kontent.“ A máte vyhráno. Budete působit chytře, a s tak univerzální pravdou nejde nesouhlasit.
- Hygienický: Všichni koviďáci ví, o co go. Ale v online marketingu „hygienický“ také znamená, nedělat nic moc zásadního co se týče úprav, jenom takovou „udržovačku“. Udělat ranní hygienu webových stránek…To zní super cool, ne?
Tak snad tento sexy text s přesahem bude mít pro vás i nějakou přidanou hodnotu!
Hygieně zdar!
Cecilia